Optymalizacja witryn internetowych na WordPress

WordPress oferuje sporo możliwości pod względem tworzenia witryn internetowych, ich budowania i prowadzenia. Dzięki możliwościom WordPressa budowane są witryny, jakie da się w prosty sposób rozwijać również ze względu na pozycjonowanie. Aby optymalizacja strony WWW na WordPressie miała sens, warto sięgnąć po narzędzia i wtyczki zaprojektowane do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Narzędziem bardzo korzystnym do optymalizacji witryn internetowych jest stworzony przez Google Page Speed Insight. To narzędzie głównie określa czas, jakiego wymaga przeglądarka, by załadować stronę . Na podstawie danych Google wystawia ocenę w skali 0-100 punktów. I choć sam Page Speed nie podnosi pozycji, tak niska wartość punktowa może wywołać jej zaniżenie. To co ważne w tym narzędziu, to kompletna analiza analiza danych, jakie wpływają na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy wymagają poprawy. Dla przykładu należy pomniejszać rozmiary obrazów, usuwać zasoby blokujące renderowanie, wyrzucać nieużywane kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Szczególnie rozwiniętym narzędziem optymalizacji witryn na WordPress jest też narzędzie Google Lighthouse, zamieszczone bezpośrednio w przeglądarce. Funkcjonuje podobnie do Page Speed Insight, ale jest znacznie bardziej funkcjonalne, ze względu na podział na 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność strony. Ocenia stronę internetową ze względu na jej działanie. Analizuje m.in. czas ładowania strony, wykrywa niepotrzebne kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do naprawy, by zwiększyć wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym dziale ważna jest wygoda użytkownika. Analizowane są np. teksty alternatywne, zrozumiałość języka i odpowiednia struktura.

Następny parametr – best practices – analizuje opcje strony WWW pod względem zachowań użytkowników. Dla przykładu określa możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak właściwe rozmiary wyświetlanych obrazów lub właściwe zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse ocenia stronę internetową również pod względem SEO. Ocenia na przykład zastosowanie meta opisów albo atrybutu alt dołączanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli Progressive Web App (PWA) została stworzona, by sprawdzać, czy strona internetowa posiada funkcję aplikacji dostępnej offline i czy poprawnie działa w formie mobilnej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedoskonałości, jakie powinno się naprawić dla jak najlepszej optymalizacji strony WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Test My Site w przeciwieństwie do Lighthouse oraz Page Speed Insight skupia się w głównej mierze na mobilnych urządzeniach. Najistotniejszej ocenie podlega czas ładowania witryny oraz metoda pokazania jej na telefonach. Test My Site oferuje szczegółowy raport pokazujący co trzeba poprawić. Dla przykładu zwraca uwagę na zasoby utrudniające renderowanie, sprawność JavaScript, a także sugeruje usunięcie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje także ulepszenia, jakie pomogą dostosować witrynę do wymagań użytkownika, np. działanie witryny offline dostępnej z każdego urządzenia. Test My Site with Google pokazuje także usprawnienia związane z takimi działaniami, jak bezproblemowa rejestracja, logowanie oraz płatności. Google oferuje obszerny zakres narzędzi wskazujących najważniejsze usprawnienia korzytnie oddziałujące na optymalizację strony WWW.

Wtyczki optymalizacji witryn na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji witryn internetowych na Wordpresie da się wykorzystać także przygotowane w tym celu wtyczki. Używając WordPressa otrzymuje się dostęp do darmowych i płatnych wtyczek, jakie zawierają sporo ciekawych dodatków, wzbogacających strony WWW. Wtyczki związane z optymalizacją mają na celu dodawanie funkcji, jakie oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – celem tej wtyczki jest optymalizacja od strony kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki usuwane są niepotrzebne znaki HTML. Dzięki niej możliwa jest także optymalizacja czcionek i obrazów. Co więcej wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, w ten sposób minimalizuje czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, jaka sprawdza wpisy, podstrony i strony itp. z uwagi na poprawność SEO np. słów kluczowych, opisów alt, meta opisów lub parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest zmiana tych poszczególnych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje dobrze wykonane elementy oraz te, jakie trzeba zmienić w treści, by uzyskać jak najlepsze efekty optymalizacji strony WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania strony. Za sprawą dodawanych reguł poprawia wydajność strony co sprawia, że wczytuje się ona zdecydowanie szybciej. Kieruje budowaniem pamięci podręcznej (cache), jej usuwaniem oraz na kompresję kodów np. CSS oraz HTML. W ten sposób przeglądarka zachowuje statyczne pliki w czasie pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron

Strona używa cookies
Ok