Z jakiego powodu warto założyć osobisty e-podpis ?
Profil zaufany czy podpis kwalifikowany
Sieć proponuje obecnie sporo różnych możliwości, z jego udziałem można załatwić co raz więcej spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można przede wszystkim używać dwa sposoby potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo podpis kwalifikowany.
Obie te alternatywy powstały w celu zastąpienia do tej pory wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych zwykle wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów umożliwia zmniejszenie czasu, który dotychczas trzeba było poświęcić, aby dojechać do urzędu, zazwyczaj również wyczekać w kolejce, a następnie sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, te same formalności da się wypełnić bez opuszczania mieszkania, domu lub biura.
Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?
Od razu należy podkreślić, że podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto na początek stwierdzić, w jaki sposób będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany znajdzie zastosowanie tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast większe funkcje, za sprawą czego spora część właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Osobisty e-podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować również np. e-malie, umowy lub kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.
Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest w pełni darmowy, natomiast za podpis kwalifikowany należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, ale da się go bez problemu odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.
Jeśli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów – stosunkowo niewielkich, dzieląc cenę na pełen okres ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany tworzony jest przy zastosowaniu współczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.
Dobre strony uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego
Oprócz takiego samego zastosowania, które gwarantuje profil zaufany, e-podpis pozwala również sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez osobisty podpis kwalifikowany np. można sygnować oraz wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty na odległość lub brać udział w aukcjach i przetargach w Internecie. Obok tego umożliwia sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.
Jak uzyskać osobisty e-podpis?
Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie znanych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Aby uzyskać podpis elektroniczny należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt oraz oprogramowanie, przy okazji wskazując, na jaki termin ważności podpis będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko dzięki temu e-podpis kwalifikowany będzie aktywny oraz możliwy do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu certyfikatu kwalifikowanego.
Jak używać podpisu elektronicznego?
Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji podpisu elektronicznego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego trudu. Trzeba podłączyć czytnik, wprowadzić kartę, a potem przez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.
Chociaż osobisty e-podpis kojarzy się z przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki podpis kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami lub innymi prywatnymi osobami.