W jaki sposób założyć i korzystać z podpisu kwalifikowanego?
Proces osiągnięcia podpisu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. W kilku łatwych krokach można założyć własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany, przypisany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany? Potrzeba tylko kupić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a potem wgrać oprogramowanie w komputerze. Finalnym elementem jest potwierdzenie tożsamości w siedzibie sklepu. Spotkanie jest potrzebne do uruchomienia własnego podpisu kwalifikowanego, dlatego że to poprzez spotkanie firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod nikogo innego, osoba będzie używała elektronicznego podpisu kwalifikowanego.
Gdy wszelkie kroki będą dopełnione z własnego podpisu elektronicznego można czerpać bez ograniczeń na zatwierdzony okres. Data ważności można wskazać samodzielnie. Zamawiając komplet decydujemy, czy oczekujemy certyfikatu kwalifikowanego na rok, dwa czy trzy lata. Po tym czasie wystarczy odnowić osobisty podpis i dalej korzystać z niego bez przeszkód. Żeby móc bezpiecznie korzystać z osobistego e-podpisu potrzebnych będzie kilka elementów, które decydują o właściwym składaniu podpisu.
Skąd wiem, że posiadam bezpieczny własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany?
Bazowym sprzętem, jakiego potrzeba, żeby móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest komplet zamówiony w sklepie producenta albo jego partnerów. Zwykle w takim zestawie znajdują się: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz czytnik lub token.
Oprócz tego do podpisu kwalifikowanego dołączone są 2 oddielne kody PUK oraz PIN. Są one potrzebne do prawidłowego używania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy podpisywaniu dokumentów, natomiast kod PUK stanowi zabezpieczenie w sytuacji jeżeli wpisany kod PIN został trzy razy wpisany nieprawidłowo i w ten sposób certyfikat był zablokowany. Dobry kod PIN używany przy indywidualnych e-podpisach kwalifikowanych zazwyczaj to 6 albo 8 cyfr. To niezwykle ważne, żeby trzymać kod PIN z dale od innych osób. W razie konieczności kod PIN można nadać na nowo.
Posiadając tak samo token lub czytnik oraz kod PIN, można podpisywać pliki, dlatego oddawanie ich innej osobie może wywołać pojawienie problemów. Przyczyną tego jest to, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co podpis odręczny. W momencie utraty któregoś z części zestawu do zostawiania podpisu kwalifikowanego, trzeba od razu bezzwłocznie poinformować centrum certyfikacji, by doprowadzili do dezaktywowania podpisu, żeby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, dlatego trzeba utrzymać dużą ostrożność.
Co zrobić, by podpisać dokument?
Korzystanie z podpisu kwalifikowanego nie należy do trudnych zadań. Korzystanie z indywidualnego e-podpisu kwalifikowanego pozwala na podpisywanie dokumentów w różnych formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na składanie podpisu w paru programach: bardzo dobrze przystosowany do pracy jest np. z programem Płatnik.
Dla przykładu pliki PDF można podpisywać przez aplikację do ich odczytywania: Adobe Reader. Trzeba tylko wgrać właściwy dokument i wyszukać opcję pośród wgranych certyfikatów. Trzeba wybrać swój osobisty podpis elektroniczny, a za tym ocenić, czy jest on odpowiedni. Po tych czynnościach należy zapisać wprowadzone dane, przy tym wybierając folder zapisu. W tym momencie niezbędny będzie kod PIN, jakim będzie potwierdzone złożenie podpisu. Po zatwierdzeniu, dokument jest podpisany.
Jak powinien wyglądać prawidłowo podpisany dokument?
To, czy dokument jest odpowiednio podpisany można bez trudu ocenić przez oprogramowanie albo przez aplikację do odczytu plików PDF. To za sprawą możliwości przenoszenia danych o autorze. Program wyszukuje zachowane dane na temat samego certyfikatu oraz osoby, która podpisała dokument. Żeby właściwie podpisać dokument elektroniczny, trzeba podążać za instrukcją. W opcjach oprogramowania powinny znajdować się łatwo dostępne narzędzia, także opcje połączone bezpośrednio z elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi. Należy pośród wprowadzonych certyfikatów odnaleźć własny, po czym sprawdzić, czy dane się zgadzają. Jeśli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” i zatwierdzić swoje działania przez podanie swojego kodu PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany prawdziwym elektronicznym certyfikatem .
Trzeba pamiętać o tym, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co podpis odręczny. Z tego powodu, trzeba podpisywać tylko te pliki, jakich wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, gdy są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.
Cena osobistego podpisu kwalifikowanego
Żeby określić cenę osobistego podpisu kwalifikowanego, trzeba ustalić, w jaki sposób oraz jak długo będziemy używać e-podpisu. Dokonując zakupu należy wskazać, którym sprzętem chcemy się posługiwać – to jest, jakie elementy ma posiadać wybrany komplet obok tylko oprogramowania obsługującego podpis – a także jego termin ważności. Własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany można wykupić na rok, dwa lub trzy lata. Oprócz tego na cenę podpisu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Gdy chcemy uzyskać usługę instalacji oprogramowania przez sprzedawcę podpisu albo pobrać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, określającą dokładny moment sygnowania pliku. Należy liczyć się z tym, że koszt e-podpisu kwalifikowanego wzrośnie.
https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/