Każdy z nas zdecydowanie natknął się taki pojazd na swojej drodze. Bynajmniej nie chodzi tutaj o prowadzących powszechnych aut osobowych, którzy lekceważą nakazy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są wszystkie „czterokołowce”, których zadaniem jest ocalanie naszego zdrowia, życia albo majątku, jak również utrzymywanie bezpieczeństwa w państwie. Kierowcy takich samochodów mają wymóg zgłaszania pozostałym współuczestnikom ruchu samochodowego, iż bynajmniej nie będą stosowali się do tradycyjnych przepisów. Przede wszystkim barwami migocących świateł oraz odgłosami o nierównym tonie. Innymi słowy: pozostali kierowcy, spacerowicze i rowerzyści muszą zdać sobie sprawę, iż pędzi samochód sanitarny bądź strażacy. Do aut, które mają specyficzne prawa, kwalifikujemy, m.in.: pojazdy zawodowej straży pożarnej, samochody sanitarne, pojazdy straży granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, jednostki ratownictwa wodnego, pojazdy związane z ratownictwem górskim. Do ważnych pojazdów uprzywilejowanych przynależą auta transportujące wartości finansowe, więc tzw. bankowozy. Ponad to – pojazdy wydziałów ochroniarskich, przedsiębiorstw kurierskich, firm pocztowych oraz nietypowe pojazdy wiozące szkodliwe materiały o bardzo dużej wartości.
Istnieje parę uniwersalnych wskazówek, jakimi trzeba się kierować w trakcie zdobywania upoważnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi, m.in. powinniśmy mieć skończone 21 lat, mieć prawo jazdy właściwej kategorii, orzeczenie od lekarza oraz psychologa o tym, iż nie ma „wykluczeń” zdrowotnych do kierowania wspomnianym środkiem transportu. Na dodatek obligatoryjnie należy przejść warsztaty w ośrodku ćwiczenia techniki jazdy oraz zdać zadowalająco egzamin. Ujmuje on dwie kluczowe części składowe – teoretyczną oraz praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie wytrenowanie kierowcy należytego reagowania w szczególnych i nieprzyjemnych okolicznościach na ulicy. Znanym wzorem jest szkolenie „granic wytrzymałości” samochodu, więc skali po przestąpieniu której traci się nad nim kontrolę. Projekt szkolenia musi ujmować zawiadywanie, np. sanitarką na obszarze manewrowym, planszy antypoślizgowej oraz pasie szkoleniowym. Ogólne uzyskane zdolności oraz wiedza są weryfikowane podczas testu praktycznego. W przypadku środków transportu przekazujących wartości materialne funkcjonują podobne zasady.
Ogólnie rzecz biorąc w ośrodkach ulepszania sposobu jazdy jest możliwość zapisać się do dwóch innych szkoleń – podstawowego i uzupełniającego. Pierwszy powinny podejmować osoby, jakie zamierzają zyskać wiadomości o regułach metody jazdy w warunkach specjalnych, o kodeksach ruchu drogowego, tradycyjnych oraz nietypowych okolicznościach na drodze oraz z psychologii przejazdu. A mianowicie – planują uzyskać pozwolenia do przemieszczania się pojazdami uprzywilejowanymi albo przewożącymi wartości materialne. Dzisiaj kurs uzupełniający jest to kontynuacja istniejących uprawnień o kolejne kategorie. Obrazowo ktoś posiada prawo jazdy kategorii B1 oraz chce posiadać ponad to uprawnienia do poruszania się pojazdami kategorii C1 albo D1. Ogólnie rzecz ujmując, szkolenie realizuje się rozdzielnie dla grup: 1) A1, A2 oraz A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Szkolenie podstawowe dla kategorii 1) ujmuje 6 godzin zajęć teoretycznych i 18 godzin treningów praktycznych, natomiast dla grup 2), 3) i 4) jest to 6 godzin zajęć teoretycznych i 8 godzin warsztatów praktycznych. Szkolenie uzupełniające dla klasy 1) to 3 godziny wykładów teoretycznych oraz 8 godzin praktycznych, a dla innych wariantów w sytuacji rozbudowania o wariacje A1, A2 i A to 3 godziny warsztatów teoretycznych oraz 18 godzin praktycznych.
Pojazdy przewożące wartości płatnicze to specyficzny typ aut. Częstokroć mówi się o nich „bankowozy”, bo wprowadzają pieniądze do banków, bankomatów albo reszty lokalizacji, w których są one niezbędne. Jeżeli ktoś pragnie prowadzić samochód przenoszący kapitał powinien obowiązkowo odbyć warsztaty. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z paru ważnych części. Najpierw są warsztaty teoretyczne, na jakich możemy dowiedzieć się dużo o regulaminach drogowych, okolicznościach wypadków oraz o metodach prowadzenia bankowozów. Jednocześnie każdy student powinien zyskać wiedzę z zakresu psychologii kierowania bankowozem. Musi nauczyć się przykładowo słusznego działania w warunkach trudnych. Natomiast ćwiczenia praktyczne zawierają wielorakiego stylu trudne wybiegi na trasie, np. asymetryczny slalom, najeżdżanie na przeszkody, awaryjne stawanie pod barykadą lub symulacje napadów.
Jeśli zmierzamy do tego, aby uzyskać zezwolenia na pojazdy rozwożące wartości majątkowe, musimy mieć ukończone 21 lat oraz posiadać prawo jazdy właściwej kategorii (zdobyte wcześniej). Bezsprzecznie musimy również powędrować do specjalisty medycyny pracy i psychologa po pismo o tym, że nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia omawianego wariantu pojazdów. Ośrodki doskonalenia techniki jazdy udostępniają studentom wszelakie porady na temat tego, w jaki sposób uzyskać wszelakie niezbędne formularze. Osoby zainteresowane takim szkoleniem mogą wejść w ten odnośnik – Kursy i szkolenia na pojazdy uprzywilejowane