Do niedawna na najważniejszym miejscu były rozgrywki online, które nie miały w istocie nic wspólnego ze światem obiektywnym. Co istotne – w mgnienia oku wyparły gry planszowe, prawdziwe szachy, scrabble itp. Kilku użytkowników zasiadało przy swoich laptopach w domu na niezliczone godziny i wpadało w sztuczny świat (z myszkami takiej wydajności, iż ciężko było niewtajemniczonej osobie nadążyć wzrokiem za kursorem). Rezultat był taki, że zależności międzyludzkie w dużym obszarze przeniosły się właśnie tam. Bywały sytuacje, w których osoby będące w tym samym budynku (np. na pierwszym oraz drugim piętrze), zamiast spotkać się face to face, przekazywały sobie sms-y, pisały do siebie na Facebook’u lub grały ze sobą w sieci. Z jednej strony można rozmawiać o znacznym wpływie technologii na ludzkie życie, z innej – o bierności, lenistwie oraz zaraźliwej obojętności na innych.Mądrym przedsięwzięciem okazała się rewelacyjna zabawa escape room. Swoje początki posiada wprawdzie w świecie zabaw wirtualnych, jednak później przeszła ważne transformacje. Oparta była wyłącznie na tekście wyświetlającym się na monitorze laptopa, który tyczył się opisu pomieszczenia a także celu: ucieczki z niego. Sama treść powodowała, że gra absorbowała od samego startu. Na przestrzeni kolejnych lat gra escape room została przeniesiona do scenariuszy gier online. Dopracowano grafię i tym samym nastała era „point and click”, czyli gier toczonych przed ekranem peceta z myszką w ręku. Zabawa Escape room przybył również do Polski i spotyka się każdego dnia z coraz szerszym zaciekawieniem. W niej nie ma czasu na proste scenariusze lub nudne dialogi. Gracz jest przeniesiony do rzeczywistego pokoju, w którym spotyka się z innymi graczami.
Znajdują się tam niezwykłe przedmioty, trzeba rozwiązać trochę skomplikowanych zagadek, pochwalić się umiejętnością spójnego myślenia i sprawnością. Escape room to gra akcji, która rozgrywa się na żywo. Główny celem wszelkich działań jest wyjście pokoju wraz z przyjaciółmi. Wydaje się, iż to wszystko jest banalne. Gracze tymczasem posiadają konkretny czas na wydostanie się z pomieszczenia.
Na początku wszyscy gracze, którzy wybrali dokładny termin i godzinę, zostają zatrzymani w pokoju. Muszą zbadać całe pomieszczenie. A odszukać w nim można naprawdę sporo wyjątkowych rzeczy! Gracze mają od 45 minut do godziny, aby rozwikłać wszystkie niewiadome i opuścić pomieszczenie. Klucz może być schowany dosłownie wszędzie. Każdy pokój to absolutnie nowa struktura zabawy. Scenarzyści zaprojektowali je w najdrobniejszych szczegółach, żeby dostarczyć dobrej rozrywki i intrygować do samego końca. Nie wszystkim udaje się wyjść z z escape room. Kiedy zajdą takie okoliczności przychodzi osoba trzymająca pieczę nad pokojami oraz je otwiera. Na tymże etapie towarzysze zabawy mogą od niej dowiedzieć się, w jaki sposób trzeba było uciec albo odpowiedź pozostaje tajemnicą. Atrakcją jest z pewnością fakt, że zainteresowani sami muszą zrozumieć historię pokoju – nikt im tego nie mówi. Czasami ma miejsce taka sytuacja, że gracze potrafią zaskoczyć samych twórców zagadek oraz rozstrzygają je w twórczy sposób, a mianowicie taki, jakiego nie przewidział scenariusz. Podstawowym założeniem jest niewykorzystywanie siły, aby wydostać się z pomieszczenia.
Pierwszym rodzajem pokoju jest „Garaż słynnego żużlowca”. Scenariusz zakłada, że uczestnicy zakradają się do warsztatu znanego żużlowca i próbują odnaleźć sekret jego zwycięstw. Konkretniej mają znaleźć ukryty „skarb” w 60 minut, ale okazuje się nim nie sekret sportowca, lecz klucz do normalnych drzwi, które zatrzasnęły się za nimi. Czy gracze pozwolą się zdemaskować? Czy zachowają trzeźwość umysłu i zbiegną z pokoju? Następnym typem pokoju jest „Czar PRL-u”. Drzwi, które się zatrzasnęły, tak naprawdę są tunelem czasoprzestrzennym i gracze przemieszczają się kilkadziesiąt lat wstecz. By wrócić do naszych czasów muszą rozwiązać wszelkie tajemnice i zniknąć z pomieszczenia. Czy „za komuny” obywatelom żyło się lepiej? Jakie komponenty wchodzą w skład eliksiru szczęścia? Trzeci wariant pokoju nawiązuje do słynnej opowieści o Smerfach i nazywa się „Smerfowa Kraina”. Scenariusz opiera się na porwaniu smerfów przez podstępnego czarodzieja Gargamela do swojego niebezpiecznego zamku. Tam robi eliksir, który ma na zawsze unicestwić wszystkie niebieskie istoty. Za jednym ze elementów musi udać się w podróż i to jest jedyny moment, aby ocalić porwane smerfy. W zamku skrywa się pełno pułapek, zaś zainteresowani są jedyną nadzieją na przetrwanie. Ostatni pokój, czyli „Tajemniczy pokój nr 4”, to pomieszczenie, które właśnie przenosi się do innego wymiaru. Żadne inne informacje nie są przekazywane uczestnikom przed wejściem do niego. Czy ktoś jest zainteresowany? Escaping room można zamówić na szczególne okoliczności (np. na urodziny, wieczór panieński) również dla pracowników korporacji, aby zintegrować ich i zainspirować do kreatywnego działania. Dom Kłódek w Toruniu może także wykonać indywidualną propozycję, czyli dobraną do oczekiwań przyszłych graczy. Zapraszamy odwiedź stronę Domu Kłódek w Toruniu: Escape Room Toruń.